Aktivering av fibererbjudande

Alla boende har fått ett brev med en aktiveringskod under de senaste veckorna. Denna används för att aktivera era fibertjänster till bostadsrätten. Det går nu bra att förhandsaktivera alla tjänsterna så hoppar dem igång när allting är installerat och klart av Telias tekniker.

Gå in på webbsidan som står i informationen och ange er personliga aktiveringskod. I formuläret som följer skall man ange skatteverkets/lantmäteriets lägenhetsnummer.

För alla lägenheter är detta nummer det fyrsiffriga nummer som står på dörren. Dubbelkolla så att ni anger rätt nummer, annars kommer det inte stämma med lägenheterna.

För radhusen som saknar ett liknande lägenhetsnummer skriver ni ”Radhus” i rutan för skatteverkets lägenhetsnummer.

Som önskat startdatum kan ni skriva 150918, dock är detta inte datumet ni kommer att få installerat utan det blir som tidighare kommunicerat någon gång fram till mitten av oktober.

Kom ihåg att om ni har ett befintligt hemtelefonnummer som ni vill behålla måste ni aktivera fiberabonnemanget i samma persons namn som står på ert hemtelefonabonnemang.

Har ni några frågor hittar ni många svar på vår informationssida om fiber. Det går självklart också bra att kontakta styrelsen, enklast via mail: styrelsen@brfmalarblick.se

11 kommentarer

  1. Idag har vi 2 uttag för antenn ivarjr husåll. Jag som bor i radhusenfår bara 1 utag alltså en försämring. Vill man få samma standard somtidigare så måste man bekosta detta själv. Detta är en standard sökning . Hur tänkte man då i styrelsen! vad är som blir billigare för oss boende.?

    1. Hej igen Sten! Du ringde mig i lördags och ställde exakt samma fråga som du nu upprepar här. Som jag upplyste dig om i telefon får du alltså ett inkommande uttag samt ett extra uttag draget utan kostnad. Dvs du och alla boende får totalt TVÅ (2) uttag i sina radhus och lägenheter. Vill du ha fler än dessa två får du bekosta det själv, precis som du varit tvungen att göra med ComHem. Antingen genom att installera fler uttag eller dra en antennkabel. Enda skillnaden med ditt uttag från Telia är isåfall att istället för att dra en antennkabel drar du nu en nätverkskabel.

      /Sebastian

      1. TVÅ uttag??!!! Jag bor i lägenhet och har bara fått ett uttag, men jag har precis som Sten säger, har två uttag i dagsläget, Hur gör jag/vi nu? Jag tänker inte betala för det som ”ingår” i avtalet. // Sivan

        1. Hej, Du har ett inkommande uttag. I många lägenheter är det i ett av sovrummen (dock lite olika) + att du har ett uttag till som dem dragit till ex vardagsrum om de är det du önskat. Totalt två uttag? MVH /Sebastian

          1. Ja, jag har två uttag, (som även kallas ”tre hål i väggen”) ett i vardagsrummet och ett i sovrummet, men dom har bara dragit uttag till vardagsrummet, så jag har alltså bara fått ETT uttag, men skulle alltså ha fått två eller? I sovrummet har jag min stationära dator och kommer i forsättningen även ha den stående där, kommer detta att ställa till ”problem” nu eller? Idag har jag alltså en kabel från ComHems ”moden” in i dator, jag är inte säker på att den har Wifi-uppkoppling som kanske behövs för fibern, men det är ju inte ”mina problem” utan det får ju bli Telias eftersom det är dom som får koppla in allt åt mig *ler* (är helt bakom flötet när det gäller teknik tyvärr).

          2. Hej,

            Jag har inte hört om någon lägenhet eller radhus där dem kommit in i vardagsrummet. Vad jag vet har alla lägenheter varit inkommande i ett sovrum. Du bör alltså ha ett uttag (inkommande), där du smidigast sätter din router och annan utrustning. Sedan ett som är vidaredraget därifrån till vardagsrum. Så totalt två precis som tidigare. Det kommer säkert lösa sig galant när du väl får utrustningen =) MVH /Sebastian

    1. Hej, har någon boende till som undrat samma sak. Håller på att kolla upp det med Telia. Återkommer så fort ja har svar. /Sebastian

      1. Hej, nu har jag fått svar från Telia. Du kontaktar dem på 020-755 766, du kommer att behöva ha din adress, samt ditt lägenhetsnummer (lantmäteriet/skatteverkets). Skadar säkert inte om du har föreningens lägenhetsnummer också. Hoppas det löser sig =)

  2. När / hur kommer boxarna hem, ringde till TELIA och allt var inte klart än, men dem sa att ni kommer leverera boxarna, när /hur

    1. Hej, du kommer att få en avisering i din brevlåda innan veckan är slut med ett datum då Telia kommer och levererar box/router samt gör ett funktionstest av din anslutning. /Sebastian

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *