Lite tips till er som fått fiber

Här kommer en liten sammanställning kring frågor som dykt upp den senaste veckan efterhand som lägenheterna fått sina uppkopplingar aktiverade.

 

Vad gör teknikerna som kommer hem?

Deras uppgift är att leverera den utrustning som inkluderas (1st router + 1 st digitalbox, dessa ägs av Telia/föreningen och får inte tas med från bostadsrätten). Sedan gör dem ett test att anslutningen fungerar mot Telias servar.

 

Hur lång tid tar det innan anslutningen fungerar?

Efter det att anslutningen kontrolleras tar det mellan några timmar och ett dygn innan ni kan använda er uppkoppling fullt ut (förutsatt att ni lagt en beställning med hjälp av den aktiveringskod som skickades hem till er under slutet av sommaren). Anledningen till att det tar lite tid är att vi aktiverar lägenhet för lägenhet istället för hela området på en gång, detta för att den första bostadsrätten inte skall behöva vänta på att den 411:e bostadsrätten blir klar.

 

Var hittar vi koderna som behövs för att starta digital-boxen/TV?

Dessa kan ni få efter att uppkopplingen är fullt fungerande (se frågan precis ovanför). Enklast hittar ni dem på telia.se under mina sidor. Ni kan logga in med mobilt bank-id. Eller så ringer man Telias kundtjänst på 90200 så skickar dem koderna via ett sms.

 

Vi har bokat installationshjälp när vi gjorde beställningen

Denna utförs INTE av de tekniker som kontrollerar anslutningen och lämnar utrustning utan bokas separat av Telia. Ni kan alltså INTE förvänta er att de tekniker som kommer med router och digitalbox även utför fullständig installationshjälp. Dock är Telias kundtjänst väldigt duktiga på att hjälpa via telefon också.

 

Det är något tekniskt fel på min anslutning, vad gör vi?

Om det mot förmodan är något tekniskt fel med själva anslutningen efter att den hoppat igång kontaktar ni styrelsen och beskriver vad det är som inte fungerar, lämnar ert namn, adress, lägenhetsnummer och telefonnummer. Innan ni gör detta är det självklart viktigt att ni gjort beställningen enligt tidigare information och att ni avvaktat minst ett dygn från att ni fick utrustningen så att det verkligen är något fel.

 

När jag ringer Telia säger dem att vi inte har någon fiber i området?

Detta misstag inträffar i vissa fall eftersom det första deras kundtjänstpersonal ser är att vårt område inte är hel färdigt. Var tydliga med att ni fått just er bostadsrätt inkopplad och att teknikerna varit där och kontrollerat anslutningen om det skulle uppstå något missförstånd. Detta problem försvinner självklart så fort hela området är klart.

 

Vi behöver fler uttag eller uttag på andra ställen?

Alla har fått ett uttag där fibern kommer in, samt ett uttag vidaredraget till vardagsrum. Totalt två uttag. Vill man ha fler uttag finns flera olika alternativ.

  • Man kan dra nätverkssladdar i lägenheten. Detta är något som Telia kan göra, men det går även utmärkt att kontakta valfri nätverksinstallatör/elektriker som sätter fler uttag så länge man inte gör ingrepp i de uttag som Telia satt dit utan bara kompletterar med fler.
  • Det går utmärkt att dra nätverkskablar själv till datorer, digitalbox eller liknande. Dessa köps hos närmsta elektronikbutik och finns i varierande längder och färger. Finns även platta kablar för enkel dragning bakom lister.
  • Trådlös överföring till digitalbox(ar) kan köpas av Telia om man föredrar det.
  • Nätverk via elnätet. Hos elektronikbutikerna finns det adaptrar att köpa för några 100-lappar styck eller i paket så att man får nätverk via eluttagen i bostadsrätten. En smidig lösning om man inte vill dra nya kablar. Ett tips är att köpa hos ElGiganten som erbjuder en generös öppet köp-policy där man kan testa att det verkligen fungerar hemma och i värsta fall lämna tillbaka produkterna annars. Även Siba erbjuder detta till sina SIBA-kortskunder. På Media Markt brukar det gå att fixa det med säljarna också om man frågar.

 

Andra frågor?

Har vi missat att svara på någon fråga här eller om ni undrar något är ni alltid välkomna att vända er till styrelsen så guidar vi er rätt.

 

16 kommentarer

  1. Hej!

    Idag fick jag den nya utrusning, men jag är inte säkert att jag har fått rätt router. I juli skrev Ni att vi kommer få super nya routrar från telia med AC wireless stöd. Istället för detta fick jag gammal model TG799Vn V2 uttan AC stöd,
    Kan Ni förklara detta?

    MVH
    Patryk

    1. Hej,

      Ja det var ju en bra fråga, har själv inte fått grejerna ännu. Stämmer som du säger att det skulle vara AC. Jag tar frågan vidare och återkommer med svar.

      /Sebastian

      1. Samma här tyvärr, har fått samma modell, dessutom vet jag inte om allt fungerar, installationskillen var är den 4 nov och när han skulle sms:a till telia så sa han bara: ”Skit här är det ju inte klart”. Därefter gick han och jag vet ju inte om allt är ok, jag har ännu inte varit i kontakt med Telia pga att jag anser att jag inte har den tiden att sitta i tfn-kö till Telia på arbetstid. Tacksam för ”respons” från er.

        1. Hej,

          Vi har skickat frågan till Telia, dock inte fått ett svar ännu just angående routern. Dem har full prioritet på att bygga klart nätet, men dem har inte riktigt turen på sin sida just nu när det gäller befintliga rördragningar till radhusen. Telias kundtjänst har öppet 8-21 på vardagar och 9-17 på helger. Man behöver heller inte hitta i telefonkö utan det går utmärkt att exempelvis chatta med dem. Eller om man har vägarna förbi, besöka en av deras butiker. Om du har testat din anslutning och det inte fungerar kan du maila namn, adress samt lägenhetsnummer och ditt telefonnummer till styrelsen så kommer vi att dubbelkolla det med Telia. /Sebastian

    2. Hej Sebastian
      Har också fått v2.
      Var i kontakt med Comhem idag för att säga upp bredband. De sade att Comhem skulle koppla bort hela området i årsskiftet. Tv, bredband och IP telefoni.
      Stämmer det?

      1. Hej,

        ja precis det stämmer som vi tidigare gått ut med att Com Hem kommer att sluta fungera från årsskiftet.

        Mvh /Sebastian

    3. Hej,

      Angående routern har det blivit en felleverans till teknikerna. Vi kommer att ordna så att de som fått fel och vill ha den utbytt får det snart de rätta har kommit. /Sebastian

  2. Hej!

    TV sändningen fungerade enbart den dag installatören var här.Vi har fått en gammal router som andra klagar om.De kopplade telefonen också till Telia men den funkar inte och väntetiden minst 15 minuter ,en massa pengar försvann från mobilen utan att ha fått kontakt med de.Vi vill också ha en bra,ny rauter och fungerande telefon.
    MVH/Georg och Klary

    1. Hej, som jag skrev tidigare idag så kommer de som fått fel få möjlighet att byta router så snart de rätta har kommit. Om tjänsterna inte fungerar som de skall gör ni enligt instruktionerna precis här ovanför. /Sebastian

      1. Har den nya routern kommit eller? Ska ha teliainstalltör här nästa vecka och det vore ju bra om man då har fått den nya routern så han kan koppla alla sladdar i den. // Sivan

        1. Hej,

          Nej tyvärr inte. Vilken dag kommer dem? Jag kan höra av mig så fort jag har en uppdatering om läget till dig.

          1. jag har bokat installatören från Telia till torsdag den 10:e december, men har inte fått ett 100 % ok från ”hen” ännu (dom har ju ringt andra kunder här på berget och ”avbokat” tider som varit bestämda), men jag är optimist och tror nog att ”hen” kommer den 10:e *ler*. Jag var idag, lördag, förbi Teliabutiken i S-holmen och där fanns den ”nya” routern, så dom finns ju till ”försäljning” så dom borde ju även då finnas på ”lager” för oss kan man ju tycka *ler*.

  3. Hej,

    Nu har vi äntligen fått fiber installerad och när jag ringer till Telia för att aktivera så säger att jag ska vänta till 11/1 efter ö.k. med Er.

    Stämmer de?

    Tacksam om ni kan återkomma med svar

    1. Hej,

      Nej, det stämmer absolut inte. Det kam däremot ta upp till ett dygn innan anslutningen hoppar igång från att installatörerna varit där och installerat. Men du skall kunna aktivera redan nu. Om du ringer dem igen var noga med att säga att du har gruppanslutning från föreningen och att områdets anslutning är igång för alla som fått det inkopplat. Hör av dig igen om det inte löser sig. Mvh /Sebastian

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *