Som bostadsrättshavare är ni skyldiga att hålla lägenhetens inre i gott skick. Det innebär att det i första hand är ni som bostadsrättshavare som på egen bekostnad ska underhålla och reparera när det behövs. Det saknar enligt huvudregeln betydelse hur behovet av underhåll eller reparation i lägenheten har uppkommit, t.ex. så ansvarar du för reparation av skador i lägenheten även om du inte själv har orsakat dem.
Får vi bygga om och renovera vår bostadsrätt?
Ni har rätt att göra förändringar i bostadsrätten, t.ex. byta dörrar, tapetsera/måla, lägga golv, välja köksinredning och vitvaror eller installera tvättmaskin. Vill ni göra en väsentlig förändring i lägenheten, som t.ex. ingrepp i bärande konstruktioner eller ändra vissa befintliga ledningar, måste ni ansöka om tillstånd från styrelsen genom att använda denna blankett:
Ansökan om tillstånd för renovering/ändring (pdf)
Ansökan om tillstånd för renovering/ändring (docx)
Styrelsen ska lämna tillstånd till åtgärden om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
Exempel på åtgärder som kräver styrelsens tillstånd
– Byte av lägenhetsdörr
– Värme, golvvärme eller radiator. Radiator (element) får inte bytas ut eller tas bort
– Vatten och avloppsledningar
– Ventilation inkl. köksfläkt
– Alla typer av ingrepp i våtrum, badrum eller toalett
– Elinstallationer
– Rivning av väggar
Exempel på åtgärder som inte kräver styrelsens tillstånd
– Byte av befintliga vitvaror
– Målning och tapetsering
– Nya golv i samtliga rum förutom våtutrymmen
Oljud vid ombyggnad
Arbete som innebär oljud eller annan olägenhet får endast utföras på vardagar mellan 07.00–19.00 och mellan 10.00–17.00 på helger (men till exempel bilning av badrum är ej tillåtet på helger på grund av oljud). Tänk på att även sätta upp lappar i entrén i god tid innan där byggföretagets namn och kontaktuppgifter samt medlemmens namn och kontaktuppgifter framgår. Ange även tiden för hela ombyggnationen.
Viktigt underhåll i ert hus eller lägenhet
Skötsel av tillhörande uteplats, altan och/eller balkong
I skötselansvaret för ert radhus eller er lägenhet ingår att sköta den uteplats altan och/eller balkong som tillhör. Nivån av skötsel skall vara så pass hög att ert område ser fräscht ut, ger ett välvårdat och respektabelt intryck. Utemiljön är en viktigt bidragande faktor till värdet på våra fastigheter.
Förvaring av annat än det som ses som normalt (trädgårdsmöbler, mindre redskap, etc.) för en uteplats får ej förekomma. Bildäck, renoveringsavfall, uttjänta möbler eller liknande är inte tillåtet. Detta gäller även i utrymmena mellan husen.
Städning av trapphus tillhörande lägenheterna
Alla boende i respektive trapphus ansvarar gemensamt för städningen. Hur städningen organiseras är upp till respektive trapphus. Många turas om med närmsta grannen att städa den egna våningen. I andra trapphus städar man hela trapphuset, men då i gengäld mer sällan. Städar ni inte själv hemma och nyttjar städhjälp eller städfirma får ni ordna så att de även städar det ansvarsområde ni tilldelats utvalda veckor. Som boende i bostadsrätt har vi ett gemensamt ansvar att sköta området på bästa sätt, detta gäller utan undantag alla.
Vill ni inte använda egen städutrustning finns ett litet städrum i varje trapphus. Här sitter många gånger också städschema anslaget. Är ni osäkra hör efter med närmsta granne vad som gäller i just er uppgång.
Städningen av entrédörr och i direkt anslutning till entrén sköts av städfirma.
Byte av filter i ventilatonsaggregatet
I varje bostadsrätt finns ett ventilationsaggregat, detta för att vi skall ha ett så bra och behagligt inomhusklimat som möjligt för alla boende. Som bostadsrättsinnehavare ansvarar ni för att byta filter i ventilationsaggregatet när det behövs, ca 1-2 gånger om året. För att ventilationen skall fungera optimalt är det viktigt att detta underhåll sköts.
Filtret skall bytas när den röda lampan på kontrollpanelen för ventilationen blinkar. Nya filter hämtas hos Myrstuguservice och betalas via avgiftsavin för er bostadsrätt.
Efter att filtren bytts ut håller man inne knappen märkt med ”filter” i 6-7 sekunder, då nollställs timern och man får en ny varning nästa gång filtren behöver bytas.
Rensa vattenlås i golvbrunnar och vask/handfat
Oftast när vatten rinner undan långsamt ur badkar, dusch eller vask och handfat beror det på att det samlats skräp i vattenlåset till avloppet. Som bostadsrättsinnehavare ansvarar ni för att rensa vattenlåsen.
För att rensa vattenlås i golvbrunn lyfter ni bort skyddsgallret som ligger över brunnen och lyfter upp vattenlåset ur brunnen. Efter att ha rensat bort alla smuts som fastnat och gjort rent trycker ni tillbaka vattenlåset på sin plats och spola lite vatten i det. Var noggrann så att ni verkligen sätter tillbaka vattenlåset ordentligt, annars kan eventuell dålig lukt komma upp ur avloppet.
För att rensa vattenlås under vask och handfat lossar man ett lock som sitter precis under vasken på avloppsröret. Tänk på att sätta en hink under innan ni skruvar loss locket eftersom det finns vatten som kommer att rinna ut. Rensa sedan bort all smuts som fastnat och sätt därefter tillbaka locket igen. Var noga så att packningar blir kvar på sin plats och att ni skruvar åt ordentligt så att inget läckage uppstår. Till sist spolar ni vatten i vasken och kontrollerar noggrant att vattenlåset är tätt och inget vatten droppar.
Inglasning av balkong & uteplats, bygga staket, plank eller altan
För byggnationer som påverkar er bostadsrätts utsida krävs alltid tillstånd från styrelsen innan ni påbörjar bygget. Framförallt med anledning av att alla hus och lägenheter inom området skall ha ett ungefär likartat yttre och passa in i omgivningen. Ni skickar ansökan till styrelsen. Ansökan skall innehålla namn och kontaktuppgifter, vilket lägenhetsnummer/adress det gäller samt ritningar och en kort beskrivning av byggnationen ni önskar göra. Styrelsen behandlar er ansökan på närmst följande styrelsemöte.
För inglasning av balkonger, vissa staket osv kan även bygglov från kommunen krävas. Vår rekommendation är att ni först söker tillstånd hos styrelsen innan ni söker bygglov hos kommunen eftersom detta är förenat med en avgift.
Underhållet av alla byggnationer som styrelsen godkänner och som byggs ansvarar ni som bostadsrättsinnehavare för.
Uppsättning av parabol / antenn
I alla lägenheter & hus finns uttag från Telia. Fiber är indraget i området. Här erbjuds TV med ett av de bredaste kanalutbuden i Sverige med allt från underhållning, dokumentär, film, sport och hemspråkskanaler. Skulle ni ändå vilja sätta upp en parabol eller antenn på er bostadsrätt måste det alltid föregås av ett godkännande från styrelsen. Största anledning här är säkerheten för er själva och era grannar eftersom en nedfallen parabol kan orsaka stor skada under blåsiga förhållanden. Parabolen skall sättas upp och fästas på ett säkert sätt och kabeldragning skall göras snyggt längs med väggarna, inga kablar får hänga fritt.
Ni skickar ansökan till styrelsen. Ansökan skall innehålla namn och kontaktuppgifter, vilket lägenhetsnummer/adress det gäller samt ritningar och en kort beskrivning av arbetet. Styrelsen behandlar er ansökan på närmst följande styrelsemöte.