[box type=”bio”]
Tips till er som fått fiber levererat >>
Vid eventuella frågor är ni alltid välkomna att kontakta styrelsen på styrelsen@brfmalarblick.se eller använda kommentarsfältet här nedan.[/box]
Vi har samlat information och frågor som vi fått här nedan. Prisuppgifterna i informationsrutorna nedan kan komma att ändras och skall ses som ungefärliga.
[learn_more caption=”Aktivering av fibertjänster”] Alla boende har fått en kod hemskickad. Denna måste användas för aktivering på www.telia.se/fibererbjudande.
Det går också bra att besöka någon av Telias butiker. För vår del finns de närmst i Skärholmen Centrum eller i Kungens Kurva Shoppingcenter.
Man kan också ringa Telia på 90200 få hjälp den vägen.
Ni som har lägenhet anger ert fyrsiffriga lägenhetsnummer från lantmäteriet/skatterverket. Ex 0802, eller 1104. Var noga med att titta på utsidan av er dörr så att det verkligen blir rätt.
Ni som bor i radhus skriver istället ”Radhus” i rutan för skatteverkets lägenhetsnummer.
Som önskat startdatum kan ni ange 150918, dock aktiveras tjänsten inte det datum utan som tidigare kommunicerats fram till mitten av oktober.
Har ni ett hemtelefonnummer som ni vill flytta till Telia måste samma person som står på abonnemanget för det befintliga numret även stå på tjänsterna hos Telia för att flytten skall gå att genomföra.[/learn_more]
[learn_more caption=”Vilka tjänster kommer att ingå?”] Bredband 100/100 Mbit, Digital-TV Lagom och Telefoni (samt som tidigare Analog-TV).[/learn_more]
[learn_more caption=”När beräknas installationen vara klar?”] Fibernätet för bredband, tv och telefoni beräknas vara klart mot slutet av september. Bytet från ComHem till Telia på de analoga tv-sändingarna något senare. Mer exakta datum kommer att meddelas senare.[/learn_more]
[learn_more caption=”Vem kontaktar jag med frågor?”] Under installationen av fiber i området kontaktar ni styrelsen. Enklast genom att skicka e-mail till styrelsen@brfmalarblick.se[/learn_more]
[learn_more caption=”Påverkas avgiften?”] Ja, avgiften påverkas med 150kr. Då ingår bredband, digital-tv, telefoni samt analog tv. Som exempel kostar enbart bredbandet 379:- per månad om abonnemanget köps som enskild kund. [/learn_more]
[learn_more caption=”Mer om bredbandet”] I avgiften kommer bredband 100/100 Mbit att ingå. Dvs hastigheten nedströms och uppströms är upp till 100 Mbit. Även router ingår. Det kommer när tjänsterna kopplas in hos oss att vara en nyare router med stöd för den senaste trådlösa standarden AC (Dvs en bättre router än den som idag visas på Telias webbsida).
Möjlighet att uppgradera till 250/100 finns för 249kr (ordinarie pris 499kr).
E-post, webbsida, brandvägg och antivirus är även det inkluderat om så önskas.
Möjlighet att köpa till mobilt bredband (4G) finns också, från 99kr/månad för 10GB surf.
[/learn_more]
[learn_more caption=”Mer om digital-tv”] I avgiften kommer digital-tv lagom att ingå. Kanalpaketet innehåller 27 kanaler och 10 playkanaler. 1 digitalbox ingår. Vill man titta på digital-tv på flera tv-apparater kan man köpa till fler boxar. 1 extra box kostar 399kr, box 3 och 4 kostar 949kr. En inspelningsbar box kostar 1199kr. Kanalpaket lagom fungerar utan extra kostnad på de boxar man köper.
Fler kanaler går självklart att välja till om så önskas och pris är beroende på paket. För aktuellt kanalutbud hänvisar vi till Telias webbsida.[/learn_more]
[learn_more caption=”Mer om telefoni”] Med bredbandstelefonin som ingår får man ett abonnemang med ett hemtelefonnummer och debiteras sedan för ringda samtal. Det är självklart också möjligt att behålla ett befintligt nummer och flytta över det till Telia. Viktigt att då inte säga upp sitt telefonabonnemang utan istället låta Telia flytta över numret. Det befintliga abonnemanget sägs sedan upp automatiskt efter flytten.
Även här finns flera prisvärda tilläggstjänster för att få billigare samtal till exempelvis vissa personer eller till utlandet.[/learn_more]
[learn_more caption=”Fungerar bredbandstelefoni med larm?”] Har ni ett larm som är uppkopplat via ett vanligt telefonabonnemang bör ni tänka på att bredbandstelefoni kräver ström för att fungera. Alternativet är att ha kvar ett traditionellt abonnemang via telefonjacket för att larmet skall fungera eller uppgradera till ett nyare larm som är uppkopplat via GSM och/eller bredband. Det finns tillgängligt från alla stora aktörer och det brukar gå att få förmånliga priser på uppgradering av befintligt larm.[/learn_more]
[learn_more caption=”Jag är kund hos Telia idag, vad händer med mitt abonnemang?”] Då ni aktiverar de ingående tjänsterna hos Telia när allt är inkopplat och vårt fibernät igång är det viktigt att ni uppger samma person som står på det befintliga abonnemanget för att en flytt av ex nuvarande hemtelefonnummer skall gå att genomföra. Som befintlig Teliakund behöver ni alltså inte göra något åt era nuvarande abonnemang.[/learn_more]
[learn_more caption=”Jag är kund hos någon annan operatör, vad händer med mitt abonnemang?”] Om ni är kunder hos ComHem, Tele2 eller något annat bolag kommer ni att behöva säga upp dessa abonnemang själva. Kontrollera vilken uppsägningstid ni har. Tänk på att ni inte kan säga upp telefoniabonnemang om ni vill behålla/flytta ett hemtelefonnummer. Dessa måste då porteras till Telia, varpå abonnemanget sägs upp automatiskt. Vill ni portera ett nummer är det viktigt att ni uppger samma person då ni aktiverar tjänsterna hos Telia som står på det befintliga telefoniabonnemanget. Annars kommer inte numret att kunna portars över till Telia.[/learn_more]
[learn_more caption=”Fortsätter vår analoga TV att fungera?”] Ja, tittar ni på analog TV idag utan digital-box kommer detta att fungera även efter installationen av fiber då Telia även kommer att sända analoga kanaler i de befintliga antennuttagen. I dagsläget är det 16 analoga kanaler, däribland lokalkanalen. Eventuellt kan en ny kanalsökning behöva göras efter att vi bytt från ComHem till Telia.[/learn_more]
[learn_more caption=”Varför försvinner ComHem?”] Föreningen betalar idag en avgift till ComHem varje månad enbart för de analoga kanalerna. Telias avgift för den analoga TV:n är lägre än ComHems. Om vi skulle få motsvarande paket för alla boende från ComHem som från Telia blir det till en högre kostnad trots att vi då inte får ett nytt modernt fibernät installerat i området. [/learn_more]
[learn_more caption=”Vad installeras i vår lägenhet/vårt radhus?”] Varje bostadsrätt kommer att få ett uttag installerat. Som standard ingår också att ett uttag dras vidare till vardagsrum för att digital-tv enkelt skall kunna kopplas in. Det sistnämnda är frivilligt.[/learn_more]
[learn_more caption=”Kan vi få installationshjälp?”] Ja, vid installation görs en funktionskontroll. Vill man sedan ha hjälp att koppla in utrustningen kan man antingen få det via Telias kundtjänst eller genom att boka en tid med en tekniker från Telia som kommer ut och hjälper till. Denna service är inledningsvis kostnadsfri för att övergången skall bli så smidig som möjligt för alla. [/learn_more]
[learn_more caption=”Var får vi support?”] För att komma i kontakt med Telia går det bra att ringa, använda deras webbsida eller besöka någon av Telias butiker. Närmsta butik är Kungens Kurva shoppingcenter eller Skärholmen centrum. Däremot kan inte Telias kundtjänst eller butiker se att vi har fiber med gruppanslutning ännu så avvakta med frågor till dem innan allting är igång här i området.[/learn_more]
[learn_more caption=”Vem äger utrustningen?”] Den inkluderade routern och den inkluderade digitalboxen tillhör bostadsrätten och är föreningens egendom. Dessa får därmed inte tas med från bostadsrätten vid en flytt. [/learn_more]
Min hustru står för bostadsrätten medan jag leif Lillhammar
har abon.i Telia med mitt namn.
Några problem?
O.s.a
Leif
Hej Leif,
Jag kollar upp det med Telia och återkommer med ett svar.
Ha en trevlig kväll
/Sebastian
Tack ,vi höres
Leif
Hej,
När allt är inkopplat kommer varje hushåll att behöva aktivera tjänsterna. Då uppger man samma person vid aktiveringen som står på det befintliga telefoniabonnemanget så kommer allting att fungera och det befintliga telefonnumret kommer att kunna flyttas över.
/Sebastian
Jag har Tivo Comhem och trivs väldigt bra med det. Kommer ComHem att sluta fungera?
Vänligen
Lisette Florbrant
Hej,
Ja det stämmer, föreningen betalar en relativt hög avgift till ComHem varje månad för att dem tillhandahåller nätet åt oss (och de analoga kanalerna). Telia erbjuder samma tjänst till en mycket lägre kostnad per lägenhet och månad. Föreningen har sammantaget inte möjlighet att betala till både ComHem och till Telia varje månad utan valde då den leverantör som gav det bästa erbjudandet och dessutom i ett helt nytt modernt fibernät.
MVH /Sebastian
Kommer det vara någon övergångsperiod så man är säker på att man får hem tillbehören och att man hinner installera allt?
Lisette
Absolut. Installationen av fiberanslutningarna beräknas vara klar i september. Då kommer alla kunna börja använda bredband, digital-tv och telefoni via Telia samtidigt som ComHem kommer att fungera i ytterligare några månader tills dess att vi väljer att låta Telia koppla in även de analoga tv-sändningarna. Vi kommer att dela ut skriftlig information till alla när detta närmar sig, samt uppdatera här på webbsidan.
/Sebastian
…och nu är det slutet av oktober och mitt abonnemang hos ComHem upphör den 8/11.
Hoppas verkligen att allt har kommit igång tills dess…
Hej,
Vet inte om du såg den uppdaterade informationen i den blå rutan högst upp på sidan innan du skrev din kommentar? Där hittar du svaret på din fråga.
/Sebastian
Du menar där det står att alla i radhusen ska aviseras…?
(Vi kommer även att avisera alla Radhus om detta så att ingen missar informationen).
Tack och bock för det. >:(
Hej,
Jajamen stämmer bra det. Nu har du informationen uppe på webbsidan: http://brfmalarblick.se/leveransdatum-fiber-for-radhus/ om du vill kika där. Lapp i brevlådan med samma information kommer imorgon tisdag.
Hej!
Jag undrar hur jag gör med mitt telefonnummer som jag vill behålla, ska jag bara säga upp bredband och TV men låta numret vara eftersom jag inte vill ändra det. Vem ska jag kontakta om detta gärna ett telefonnummer tack!
Hej Elin,
Du har helt rätt, om du har ett befintligt telefonnummer säger du inte upp telefonabonnemanget utan bara övriga abonnemang. Också gör du en portering när du aktiverar dina tjänster hos Telia. Vill du fråga något mer får du gärna ringa mig. Du hittar kontaktuppgifter här: http://brfmalarblick.se/om-foreningen/styrelsen/
MVH /Sebastian
Hej! Jag använder hittills bara trådlöst och är osäkert över om jag kommer att använda Telias fiber. Behöver jag ändå aktivera den, och påverkas avgiften oavsett? Har man inte tidigare haft något telefonnummer, får man en automatiskt efter aktivering? Vilken typ av telefon borde man i så fall skaffa för att kunna svara i så fall?
Hej,
Nej du måste inte aktivera det. Däremot är det ett väldigt förmånligt erbjudande. Avgiften påverkas oavsett eftersom det är ett gemensamt erbjudande för hela föreningen.
Man får automatiskt ett telefonnummer från Telia när man väljer att aktivera tjänsterna.
Telefon kan du använda vilken vanlig hemtelefon som helst, bara att du kopplar den i Telias utrustning istället för i ditt vanliga telefonjack.
MVH /Sebastian
Plötsligt ligger en lapp om att det skall ske. Radhus har jag lagt förslag att det skall finnas uttag över och nedervåning utan svar. När de skall dra in i vardagsrum hur skall de komma in bakom möbler? Upptagen och försökt nå ansvarig hur de planerar installation utan återkoppling.
Bra om vi är överens hur och vad som krävs för att återskapa samma lösning som idag. Arbetslös därför känslig för kostnader!
Hej,
Jag vet inte vem du talat med om det förslaget, inget jag/styrelsen tagit del av vad vi kan hitta. Men upplägget är i alla fall som sådant att du får ett uttag som normalt sett sitter vid inkommande telefonjack (kommer dock variera lite mellan radhusen var det är smidigast att dra in fibern). Sedan får du ytterligare ett uttag draget till exempelvis vardagsrum om du önskar det.
De drar normalt sett kablarna i en kabellist. Ev går det att komma åt utan att flytta möbler, i annat fall behöver möblerna flyttas på, eller om dem drar uppe längs taket. Den tekniker som kommer hem till dig kommer att titta på den bästa lösningen för ditt radhus. Det har fungerat mycket bra såhär långt med alla bostadsrätter där installationen gjorts.
Behöver du sedan fler uttag kan det antingen lösas genom att dra mer nätverkskabel i egen regi eller använda sig av trådlös överföring. Finns även bra lösningar för att dra nätverket via befintligt elnät. All denna utrustning finns tillgänglig via vanliga elektronikbutiker eller direkt från Telia.
Hoppa det ger svar på dina frågor. Om inte anana får du gärna höra av dig igen.
/Sebastian
Hej igen
När kommer digitalbox och router?
Hej Liselott, Skicka ett mail till styrelsen@brfmalarblick.se med namn, adress och lägenhetsnummer (även Lantmäteriets fyrsiffriga nr om du bor i lägenhet) samt ett telefonnummer du kan nås på så tar jag reda på det åt dig. /Sebastian
Hej,
Nu har dem installerat fiber hos oss på 307.
Jag ringde Telia för att aktivera tjänsten, då säger dem att jag ska vänta till 11/1 efter ö.k. med Er.
Stämmer det?
Med vänlig hälsning//Gökay
Hej,
Du skrev exakt samma fråga igår och fick svar på den direkt. Vänligen se tidigare svar. /Sebastian
Hej igen,
Trodde inte att den innan skickades, stod Error.
Jag hittar dessvärre inte svaret, kommer inte ihåg vilket forum jag skrev frågan.//Gökay
Hej,
Ingen fara. Du hittar svaret längst ner här:
http://brfmalarblick.se/lite-tips-till-er-som-fatt-fiber/
Hej Sebastian
Ser i informationen ”I avgiften kommer bredband 100/100 Mbit att ingå. Dvs hastigheten nedströms och uppströms är upp till 100 Mbit. Även router ingår. Det kommer när tjänsterna kopplas in hos oss att vara en nyare router med stöd för den senaste trådlösa standarden AC (Dvs en bättre router än den som idag visas på Telias webbsida).
Möjlighet att uppgradera till 250/100 finns för 249kr (ordinarie pris 499kr).
E-post, webbsida, brandvägg och antivirus är även det inkluderat om så önskas.
Möjlighet att köpa till mobilt bredband (4G) finns också, från 99kr/månad för 10GB surf.”
Fråga gäller Brandvägg och antivirus. Hur aktiveras dessa tjänster, var syns det?
mvh
Lennart
Hej,
Jag har inte i huvudet vad som ingår eller vad det ev kostar när det gäller just antivirusprogram/brandvägg till datorn. Men du kan lägga till eller ta bort tjänster som du önskar på telia.se under mina sidor. Eller så kan du få hjälp via kundtjänst på 90200 eller i en Teliabutik med att aktivera det.
MVH /Sebastian
Hej Sebastian!
Övergången från ComHem till Telia har gått ganska smärt fritt. Det finns dock en sak som är irriterande och det är ljudet från SVT, det hackar d.vs. det förekommer korta avbrott ganska tätt. Detta är inte så störande vid tal men förödande när det gäller musik. Detta är väl en sak mellan Telia och SVT men bör nog påpekas från vår sida.
Med vänlig hälsning
Uno Öjman
Hej, fel på ljudet skall det såklart inte vara. Upplever ni ljudproblemen när ni tittar på analog tv (antennsladd till de gamla uttagen) eller via digitalboxen? Om det är via digitalboxen är det samma problem både på SVT1 och SVT1 HD eller bara en av dem? /Sebastian
Hej Sebastian
Bara via digitalboxen, har inte testat analog TV.
Problem både på SVT1 och SVT1 HD.
Med vänlig hälsning.
Uno
Hej,
Tack, jag tar en koll på det med Telia och återkommer. /Sebastian
Hej Sebastian
Har samma problem att det hackar det gäller bilden också och på alla kanaler, mer än 10 ggr/timme. Har varit sedan dag 1. Digitalt.
Hej Lennart, skicka ett mail till mig med din adress, lägenhetsnummer och ett telefonnummer så får dem undersöka det i veckan. När det är alla kanaler kan det ev vara boxen som det är något lurt med. /Sebastian
MV 355 lgh 324
070 5554035
Har ordentligt med kapacitet in i boxen men en gammal box
Tack, återkommer till dig 🙂