Tips till er som fått fiber levererat >>

 

Vid eventuella frågor är ni alltid välkomna att kontakta styrelsen på styrelsen@brfmalarblick.se eller använda kommentarsfältet här nedan.

 

Vi har samlat information och frågor som vi fått här nedan. Prisuppgifterna i informationsrutorna nedan kan komma att ändras och skall ses som ungefärliga.

Aktivering av fibertjänster

Alla boende har fått en kod hemskickad. Denna måste användas för aktivering på www.telia.se/fibererbjudande.

Det går också bra att besöka någon av Telias butiker. För vår del finns de närmst i Skärholmen Centrum eller i Kungens Kurva Shoppingcenter.

Man kan också ringa Telia på 90200 få hjälp den vägen.

Ni som har lägenhet anger ert fyrsiffriga lägenhetsnummer från lantmäteriet/skatterverket. Ex 0802, eller 1104. Var noga med att titta på utsidan av er dörr så att det verkligen blir rätt.

Ni som bor i radhus skriver istället ”Radhus” i rutan för skatteverkets lägenhetsnummer.

Som önskat startdatum kan ni ange 150918, dock aktiveras tjänsten inte det datum utan som tidigare kommunicerats fram till mitten av oktober.

Har ni ett hemtelefonnummer som ni vill flytta till Telia måste samma person som står på abonnemanget för det befintliga numret även stå på tjänsterna hos Telia för att flytten skall gå att genomföra.

Vilka tjänster kommer att ingå?

Bredband 100/100 Mbit, Digital-TV Lagom och Telefoni (samt som tidigare Analog-TV).

När beräknas installationen vara klar?

Fibernätet för bredband, tv och telefoni beräknas vara klart mot slutet av september. Bytet från ComHem till Telia på de analoga tv-sändingarna något senare. Mer exakta datum kommer att meddelas senare.

Vem kontaktar jag med frågor?

Under installationen av fiber i området kontaktar ni styrelsen. Enklast genom att skicka e-mail till styrelsen@brfmalarblick.se

Påverkas avgiften?

Ja, avgiften påverkas med 150kr. Då ingår bredband, digital-tv, telefoni samt analog tv. Som exempel kostar enbart bredbandet 379:- per månad om abonnemanget köps som enskild kund.

Mer om bredbandet

I avgiften kommer bredband 100/100 Mbit att ingå. Dvs hastigheten nedströms och uppströms är upp till 100 Mbit. Även router ingår. Det kommer när tjänsterna kopplas in hos oss att vara en nyare router med stöd för den senaste trådlösa standarden AC (Dvs en bättre router än den som idag visas på Telias webbsida).

Möjlighet att uppgradera till 250/100 finns för 249kr (ordinarie pris 499kr).

E-post, webbsida, brandvägg och antivirus är även det inkluderat om så önskas.

Möjlighet att köpa till mobilt bredband (4G) finns också, från 99kr/månad för 10GB surf.

Mer om digital-tv

I avgiften kommer digital-tv lagom att ingå. Kanalpaketet innehåller 27 kanaler och 10 playkanaler. 1 digitalbox ingår. Vill man titta på digital-tv på flera tv-apparater kan man köpa till fler boxar. 1 extra box kostar 399kr, box 3 och 4 kostar 949kr. En inspelningsbar box kostar 1199kr. Kanalpaket lagom fungerar utan extra kostnad på de boxar man köper.

Fler kanaler går självklart att välja till om så önskas och pris är beroende på paket. För aktuellt kanalutbud hänvisar vi till Telias webbsida.

Mer om telefoni

Med bredbandstelefonin som ingår får man ett abonnemang med ett hemtelefonnummer och debiteras sedan för ringda samtal. Det är självklart också möjligt att behålla ett befintligt nummer och flytta över det till Telia. Viktigt att då inte säga upp sitt telefonabonnemang utan istället låta Telia flytta över numret. Det befintliga abonnemanget sägs sedan upp automatiskt efter flytten.

Även här finns flera prisvärda tilläggstjänster för att få billigare samtal till exempelvis vissa personer eller till utlandet.

Fungerar bredbandstelefoni med larm?

Har ni ett larm som är uppkopplat via ett vanligt telefonabonnemang bör ni tänka på att bredbandstelefoni kräver ström för att fungera. Alternativet är att ha kvar ett traditionellt abonnemang via telefonjacket för att larmet skall fungera eller uppgradera till ett nyare larm som är uppkopplat via GSM och/eller bredband. Det finns tillgängligt från alla stora aktörer och det brukar gå att få förmånliga priser på uppgradering av befintligt larm.

Jag är kund hos Telia idag, vad händer med mitt abonnemang?

Då ni aktiverar de ingående tjänsterna hos Telia när allt är inkopplat och vårt fibernät igång är det viktigt att ni uppger samma person som står på det befintliga abonnemanget för att en flytt av ex nuvarande hemtelefonnummer skall gå att genomföra. Som befintlig Teliakund behöver ni alltså inte göra något åt era nuvarande abonnemang.

Jag är kund hos någon annan operatör, vad händer med mitt abonnemang?

Om ni är kunder hos ComHem, Tele2 eller något annat bolag kommer ni att behöva säga upp dessa abonnemang själva. Kontrollera vilken uppsägningstid ni har. Tänk på att ni inte kan säga upp telefoniabonnemang om ni vill behålla/flytta ett hemtelefonnummer. Dessa måste då porteras till Telia, varpå abonnemanget sägs upp automatiskt. Vill ni portera ett nummer är det viktigt att ni uppger samma person då ni aktiverar tjänsterna hos Telia som står på det befintliga telefoniabonnemanget. Annars kommer inte numret att kunna portars över till Telia.

Fortsätter vår analoga TV att fungera?

Ja, tittar ni på analog TV idag utan digital-box kommer detta att fungera även efter installationen av fiber då Telia även kommer att sända analoga kanaler i de befintliga antennuttagen. I dagsläget är det 16 analoga kanaler, däribland lokalkanalen. Eventuellt kan en ny kanalsökning behöva göras efter att vi bytt från ComHem till Telia.

Varför försvinner ComHem?

Föreningen betalar idag en avgift till ComHem varje månad enbart för de analoga kanalerna. Telias avgift för den analoga TV:n är lägre än ComHems. Om vi skulle få motsvarande paket för alla boende från ComHem som från Telia blir det till en högre kostnad trots att vi då inte får ett nytt modernt fibernät installerat i området.

Vad installeras i vår lägenhet/vårt radhus?

Varje bostadsrätt kommer att få ett uttag installerat. Som standard ingår också att ett uttag dras vidare till vardagsrum för att digital-tv enkelt skall kunna kopplas in. Det sistnämnda är frivilligt.

Kan vi få installationshjälp?

Ja, vid installation görs en funktionskontroll. Vill man sedan ha hjälp att koppla in utrustningen kan man antingen få det via Telias kundtjänst eller genom att boka en tid med en tekniker från Telia som kommer ut och hjälper till. Denna service är inledningsvis kostnadsfri för att övergången skall bli så smidig som möjligt för alla.

Var får vi support?

För att komma i kontakt med Telia går det bra att ringa, använda deras webbsida eller besöka någon av Telias butiker. Närmsta butik är Kungens Kurva shoppingcenter eller Skärholmen centrum. Däremot kan inte Telias kundtjänst eller butiker se att vi har fiber med gruppanslutning ännu så avvakta med frågor till dem innan allting är igång här i området.

Vem äger utrustningen?

Den inkluderade routern och den inkluderade digitalboxen tillhör bostadsrätten och är föreningens egendom. Dessa får därmed inte tas med från bostadsrätten vid en flytt.